Cocooning; trend of troost 

Cocooning; trend of troost 

Cocooning is al jaren geleden ‘ontdekt’ maar lijkt de laatste tijd weer enorm aan populariteit te winnen. Trendwatcher Faith Popcorn heeft de term “cocooning” begin jaren 90 bedacht. Bij cocooning gaat het om ’thuis’, een ‘veilige’ plek, een barrière tussen jou en de buitenwereld. Popcorn voorzag een commerciële trend die zou leiden tot stay-at-home elektronisch winkelen (lees online shoppen).  Uiteindelijk passen internet, de mobiele telefoon en de laptop perfect in deze trend. 

Cocoonen in eigen tuin

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten is cocooning niet per definitie een trend die voor minder sociaal gedrag zorgt. Cocooning staat vooral ook voor het samenkomen met vrienden en familie. Je vrije tijd samen doorbrengen rond de open haard of vuurkorf en lekker eten. Vooral nu we voortdurend worden geconfronteerd met begrippen als crisistijd lijken we een toenemende behoefte te hebben aan cocoonen. Met de fantastische vuurkorf van Frederik Roijé heb je een kunstwerk in je tuin staan van bijna twee meter hoog waar je met familie en vrienden lekker warm omheen kan zitten op een frisse zomeravond.

Cocooning en interieur

Trek je een moment terug en sluit je af van de buitenwereld, weg van alle drukte, met of zonder telefoon en laptop. Het kan binnen in de witte hangstoel van rotan. Hij past past mooi in de woonkamer, in een serre met uitzicht op je tuin of in de babykamer. Maar ultiem cocoonen kan je ook in deze hangstoel voor buiten in de tuin, heerlijk genieten van het zonnetje met een goed boek.